81

METODA PORÓWNAWCZA

METODA PORÓWNAWCZA

Metodę porównawczą stosuje się jednakże nie tylko w dziedzi­nie badań humanistycznych. Porównywanie jest jedną z podsta­wowych czynności myślowych, musi więc stanowić część składową metody naukowej w ogóle i metody badania w obrębie każdej nauki z osobna. Ale w niektórych naukach czynności porówny­wania występują na plan pierwszy i narzucają się uwadze specja­listów lub metodologów. Stosownie do tego niektóre nauki nazywa się porównawczymi; np. psychologia porównawcza, lingwistyka porównawcza itp. Rozumie się, że konkretne zasady i sposoby po­równywania są w każdej nauce odrębne, bo przystosowane do wła­ściwości przedmiotów badanych i problematyki. Również każda nauka humanistyczna, oparta zasadniczo na me­todzie analizy i krytyki źródeł, ma swoje szczególne i swoiste spo­soby posługiwania się metodą porównawczą, a to w przystosowaniu do swych specyficznych zadań i problemów oraz do właściwości samych źródeł.

Starsze artykuły o nauce i szkole:

About the author: